Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

Σχετικά με τον νέο διορισμό στο δημόσιο του γραμματέα του δήμου.Μερικά ερωτήματα ζητούν απάντηση.


E-mailΕκτύπωσηPDF



Πρόσφατα μάθαμε ότι ο γραμματέας του δήμου κ Γιάτσιος διορίστηκε ως μετακλητός υπάλληλος, διευθυντής του γραφείου του υπουργού περιβάλλοντος ενέργειας και κλιματικής αλλαγής.


Όμως σύμφωνα με τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων (άρθρο 29) η θέση του γραμματέα του δήμου είναι επίσης θέση μετακλητού υπαλλήλου. Η προεκλογική πρόσληψη έγινε με απόφαση του υπουργού στις 6-6 με αναδρομική ισχύ από τις 17-5-2012.Γνωρίζουμε ότι τόσο το σύνταγμα (άρθρο 104) όσο και ο υπαλληλικός κώδικας (N. 3528/2007 ΦΕΚ 26 τ. Α΄, άρθρο 35) απαγορεύουν την ταυτόχρονη κατοχή δύο δημόσιων θέσεων. Ο υπαλληλικός κώδικας μάλιστα προβλέπει ότι σε περίπτωση που:
«Υπάλληλος που κατά παράβαση των διατάξεων των παραπάνω παραγράφων διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι
παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση.»


Από όσο γνωρίζουμε ο γραμματέας του δήμου ουδέποτε υπέβαλλε παραίτηση και συνεχίζει να ασκεί κανονικά τα καθήκοντά του.

Γνωρίζουμε επίσης ότι κατοχή δεύτερης δημόσιας θέσης επιτρέπεται κατ΄εξαίρεση και μόνο κατόπιν ύπαρξης ειδικού νόμου.

Τούτων δοθέντων ρωτούμε:

1)Βάσει ποιού ειδικού νόμου είναι σύννομη η πρόσληψη του κ Γιάτσιου και σε δεύτερη θέση μετακλητού υπαλλήλου;
2)αν δεν είναι τότε γιατί δεν παραιτήθηκε από την θέση του γραμματέα του δήμου;
3)γιατί ο κ Δήμαρχος δεν θεώρησε ότι με την αποδοχή της δεύτερης θέσης ο κ Γιάτσιος παραιτήθηκε αυτοδίκαια από την θέση του στον δήμο;
Ακολούθως παραθέτουμε την σχετική νομοθεσία:



Α. http://www.eetaa.gr:8080/kodikas/nomologia.jsp?arthro=29
Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων - ΑΡΘΡΟ 29 - Κωλύματα και ασυμβίβαστα - Σχετική Νομoλογία
Από τη διάταξη του άρθρου 241 του ν.1188/1981, με την οποία ρυθμίζεται η υπηρεσιακή κατάσταση των γενικών γραμματέων των Δήμων, συνάγεται ότι ο γενικός γραμματέας είναι μετακλητός υπάλληλος, ο οποίος διορίζεται και απολύεται από τον δήμαρχο, καταλαμβάνει θέση που προβλέπεται από τον Οργανισμό του οικείου Ο.Τ.Α., προΐσταται αμέσως μετά από τον δήμαρχο όλων των υπηρεσιών του οικείου Δήμου και προσυπογράφει τα υπογραφόμενα από αυτόν έγγραφα, υπόκειται δε ιεραρχικά και πειθαρχικά στον δήμαρχο, ο οποίος κατά νόμο είναι προϊστάμενος όλου του προσωπικού του Δήμου και αρμόδιος για την έκδοση πράξεων που αφορούν τις κάθε είδους υπηρεσιακές μεταβολές και την άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου. Εξάλλου, κατά την έννοια του άρθρου 47 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, (Σημ: ήδη άρθρο 29 του Ν. 3463/2006), στο κώλυμα του εδαφίου β΄ της παραγρ. 1, η οποία αναφέρεται γενικώς σε υπαλλήλους Ο.Τ.Α. και δεν διακρίνει σχετικώς, υπάγονται όχι μόνον οι μόνιμοι αλλά και οι μετακλητοί υπάλληλοι των Ο.Τ.Α, όπως είναι ο γενικός γραμματέας Δήμου, (Σημ: Το άρθρο 29 παρ. 1 του Ν. 3463/2006, θεσπίζει ρητώς πλέον κώλυμα εκλογιμότητος για το γενικό γραμματέα του Δήμου) γιατί και αυτός, όπως και οι μόνιμοι υπάλληλοι, μολονότι εξαιρείται από τη μονιμότητα (άρθρο 103 παρ. 5 Συντ.), προσλαμβάνεται για την πλήρωση ρητώς προβλεπομένης από το νόμο οργανικής θέσεως και αποκλειστικώς βάσει κανόνων δημοσίου δικαίου (πρβλ. ΑΕΔ 2/1990, 9, 14/1991, 52/1997), συντρέχει δε και γι' αυτόν ο ίδιος δικαιολογητικός λόγος που επιβάλλει τη θέσπιση του συγκεκριμένου κωλύματος, δηλαδή η προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τον ψυχολογικό επηρεασμό που είναι δυνατόν να ασκήσουν στο εκλογικό σώμα πρόσωπα τα οποία κατέχουν δημόσια θέση στο Δήμο ή την Κοινότητα όπου υπηρετούν (πρβλ. ΣτΕ 452/1988) και η αποφυγή της προπαρασκευής, με τον τρόπο αυτό, της σταδιοδρομίας τους ως δημοτικών αρχόντων. (ΣτΕ 117/2004)

Β. 117/2004 Απόφαση του ΣτΕ και την υπ αριθμόν 289/20008 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, σύμφωνα με τις οποίες ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, αν και μετακλητός υπάλληλος (άρθρο 161 του Ν. 3584/2007) θεωρείται “υπάλληλος” του Δήμου και υπόκειται στα κωλύματα των υπαλλήλων του Δήμου”.

Γ.
N. 3528/2007 ΦΕΚ 26 τ. Α΄
Υπαλληλικός Κώδικας

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ - ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΑΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α`
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ


Άρθρο 35
Κατοχή δεύτερης θέσης

1. Απαγορεύεται ο διορισμός υπαλλήλου, με οποιαδήποτε σχέση, σε δεύτερη θέση:
α) δημοσίων υπηρεσιών,
β) νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου,
γ) Ο.Τ.Α., συμπεριλαμβανομένων και των ενώσεων αυτών,
δ) δημοσίων επιχειρήσεων και δημοσίων οργανισμών,
ε) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται τακτικώς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από κρατικούς
πόρους κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους ή το κράτος κατέχει το 51% τουλάχιστον του μετοχικού τους κεφαλαίου και

στ) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στα υπό στοιχεία β`, γ`,
δ` και ε` νομικά πρόσωπα ή επιχορηγούνται από αυτά τακτικώς, κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, σύμφωνα με τις κείμενες
διατάξεις ή κατά τα οικεία καταστατικά ή που τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα κατέχουν το 51% τουλάχιστον του μετοχικού τους κεφαλαίου.

2. Διατάξεις ειδικών νόμων που επιτρέπουν το διορισμό σε δεύτερη θέση εξακολουθούν να ισχύουν.
3. Υπάλληλος που κατά παράβαση των διατάξεων των παραπάνω παραγράφων διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι
παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση.



Δ.

ΣΥΝΤΑΓΜΑ
Άρθρο 104
1. Κανένας από τους υπαλλήλους που αναφέρονται στο προηγούμενο άρθρο δεν μπορεί να διοριστεί σε άλλη θέση δημόσιας υπηρεσίας ή οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή δημόσιας επιχείρησης ή οργανισμού κοινής ωφέλειας. Κατ' εξαίρεση μπορεί να επιτραπεί με ειδικό νόμο ο διορισμός και σε δεύτερη θέση, εφόσον τηρούνται οι διατάξεις της επόμενης παραγράφου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.