Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

Καταλογισμός 30 εκατ. ευρώ σε Φούρα, Σεβαστή, Σαβράμη κ.ά. για το 6ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κλασικού Αθλητισμού "Αθήνα '97" - Σημεία και τέρατα περιγράφει το Ελεγκτικό Συνέδριο


Αλλεπάλληλες παρανομίες, διογκωμένες δαπάνες, παράνομες αναθέσεις, διπλοπληρωμές κι ένα "όργιο" διασπάθισης του δημoσίου χρήματος περιγράφει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην Έκθεση Κατασταλτικού Ελέγχου Νομιμότητας του 6ου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Κλασικού Αθλητισμού "Αθήνα '97", που πραγματοποιήθηκε 1-10 Αυγούστου 1997 στο ΟΑΚΑ και κόστισε κοντά στα 19 δισ. δραχμές!


Ημ.δημοσίευσης: 23/4/2014 9:10:22 πμΤελευταία ανανέωση: 24/4/2014 4:32:48 μμ
Η παλιά "ιστορία-αμαρτία" του "Αθήνα '97" δημιουργεί εφιάλτες στους επικεφαλής της, οι οποίοι, 17 ολόκληρα χρόνια μετά, καλούνται από το ελληνικό κράτος να επιστρέψουν τώρα γύρω στα 30 εκατομμύρια ευρώ.
Η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που έφεραν στη δημοσιότητα οι εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Αυγή", διαπιστώνει δεκαπλάσια έξοδα από τον αρχικό προϋπολογισμό!
Ήδη, το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν από λίγες ημέρες απέστειλε σημειώματα (φύλλα μεταβολών και ελλείψεων) στους υπεύθυνους υπολόγους, ζητώντας τους, ούτε λίγο ούτε πολύ, να προσέλθουν για διευκρινίσεις, αλλά και να γυρίσουν πίσω τα «αχρεωστήτως καταβληθέντα».
Υπενθυμίζεται ότι ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού, Ανδρέας Φούρας, ήταν και πρόεδρος της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής της διοργάνωσης, πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ ήταν ο Βασίλης Σεβαστής και γενικός διευθυντής της διοργάνωσης ο Βαγγέλης Σαβράμης.

Βαγγέλης Σαβράμης, ο "στρατηγός". Ο γενικός διευθυντής του
"Αθήνα '97" σίγουρα θα έχει να πει πολλά... 

Μετά τις καταγγελίες Μολυβά
Η υπόθεση φτάνει στο τέλος της μετά τις καταγγελίες του άλλοτε προέδρου του ΣΕΓΑΣ Στράτου Μολυβά, το 1999, αλλά και του βουλευτή -τότε- του Συνασπισμού Γιάννη Δραγασάκη, που επί πολλά χρόνια είχαν "ξεχαστεί" στα συρτάρια των κυβερνήσεων είτε του ΠΑΣΟΚ είτε της Νέας Δημοκρατίας. Το... αστείο είναι ότι "εκσυγχρονιστές" του ΠΑΣΟΚ είχαν "ρίξει" την άνοιξη του 1997 τη διοίκηση του "συντρόφου" τους Στρ. Μολυβά και κουμπάρου του Ανδρέα Παπανδρέου (του είχε βαφτίσει την κόρη), κατηγορώντας αυτόν για "κακοδιαχείριση"!

Ο Ανδρέας Φούρας, τότε υφυπουργός Αθλητισμού

Την υπόθεση έφερε στο φως και πάλι, το Νοέμβριο του 2007, ο επιθεωρητής της Διεύθυνσης Οικονομικής Επιθεώρησης Δυτ. Αττικής, Φώτης Κουρλαμάνης, και τη σκυτάλη πήραν οι έλεγχοι του Ελεγκτικού Συμβουλίου. Η έκθεση, που υπογράφει η επικεφαλής της Ομάδας Ελέγχου, σύμβουλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Δέσποινα Καββαδία-Κωνσταντάρα, παραδόθηκε στις 30 Ιουλίου του 2013 και βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για επεξεργασία (εξετάζεται αν θα απαγγελθούν κατηγορίες όσον αφορά το ποινικό μέρος).
Συμπερασματικές διαπιστώσεις
Στα συμπεράσματά της αναφέρονται τα εξής:
* To κόστος του πρωταθλήματος υπερέβη περίπου κατά δέκα φορές το αρχικώς προϋπολογισθέν, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που υπεβλήθη στην υπογραφείσα μεταξύ ΙΑΑF και ΣΕΓΑΣ σύμβαση και τέσσερις φορές αυτό που, κατά τον παρόντα έλεγχο, εγκρίθηκε από την ΚΟΕ, δηλαδή του προϋπολογισμού του Μαΐου 1996.
* Κατά τον έλεγχο δεν προσκομίστηκε, καίτοι ζητήθηκε, Οργανωτικό Σχέδιο Δράσης, το οποίο είχε υποχρέωση να εκπονήσει η ΚΟΕ. Η έλλειψη αυτού στέρησε από τη διοργάνωση τον απαραίτητο προγραμματισμό των δαπανών. Τούτο σε συνδυασμό και με το ότι τα έργα και οι προμήθειες, όπως προκύπτει από τα σχετικά παραστατικά, έγιναν επί το πλείστον το τελευταίο τετράμηνο πριν το αθλητικό γεγονός, τα περισσότερα δε εξ αυτών χωρίς καμία διαδικασία επιλογής, οδήγησε στην εκτίναξη των εσόδων, κυρίως διότι οι ανάγκες του πρωταθλήματος αντιμετωπίστηκαν υπό την πίεση του χρόνου, χωρίς προγραμματισμό.
* Στην πράξη δεν λειτούργησε η ΤΕΕΠ. Οι αρμοδιότητες αυτής ασκήθηκαν από την ΚΟΕ -μαζί με τις δικές της-, έτσι ώστε εκφυλίστηκε οποιαδήποτε διαδικαστική διασφάλιση επεδίωκαν οι οικείες διατάξεις.
* Ο γενικός διευθυντής προέβη στο πλείστον των διαχειριστικών πράξεων, κατά παράβαση των καταστατικών διατάξεων του ΝΠΙΔ, καθιστάμενος, έτσι, ο βασικός de facto υπόλογος της διαχείρισης.
 
* Κατά τη διαδικασία ανάληψης των δαπανών δεν τηρήθηκαν ούτε οι κανόνες που έθεσε η ίδια η ΚΟΕ, οι οποίοι θα μπορούσαν τηρούμενοι να περιορίσουν τις δαπάνες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Τελετή Έναρξης-Λήξης, κατά την οποία εγκαταλείφθηκε αναιτιολόγητα ο σχετικός διαγωνισμός, η παράλειψη εισήγησης των δαπανών των δαπανών Τελετών Έναρξης - Λήξης από ορισθέντα σύμβουλο ή η παραβίαση του ποσοστικού ορίου ανάληψης δαπανών (έως 1.000.000 δρχ. από το γενικό διευθυντή και έως 5.000.000 δρχ. κατόπιν έγκρισης από 4μελή επιτροπή) κλπ.
* Έλαβαν χώρα διπλοπληρωμές δαπανών, π.χ. δωμάτια ξενοδοχείων, σκηνοθεσία-ART '97, καθώς και υπερτιμολογήσεις διαφόρων παροχών, από τις οποίες, μάλιστα, πολλές ήταν γνωστές στην ΚΟΕ.
* Στο πεδίο των προσλήψεων, οι οποίες έλαβαν χώρα χωρίς κανένα προγραμματισμό και χωρίς προσδιορισμό των καθηκόντων των προσληφθέντων και των απαιτούμενων προσόντων τους, παρατηρήθηκαν, επιπλέον, καταβολές ποσών για παροχή υπηρεσιών, χωρίς να αποδεικνύεται αυτή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πολλαπλή καταβολή "υπερωριακής αποζημίωσης στους υπαλλήλους του ΟΑΚΑ", χωρίς να αποδεικνύονται η ανάγκη, οι ώρες και το κόστος κατά την κείμενη νομοθεσία.
Tα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα
Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει ως πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα διασπάθισης δημόσιου χρήματος την πληρωμή "εθελοντών", ύψους περίπου 600.000.000 δρχ., καθώς και την πληρωμή αστυνομικών της ΕΛ.ΑΣ., ύψους 910.000.000 δρχ., για εκτέλεση του κύριου έργου της. Υπενθυμίζεται ότι για τις προσλήψεις ειδικώς, δηλαδή πέραν των άμεσων προανεφερομένων "αμοιβών" εθελοντών και ΕΛ.ΑΣ., είχαν προϋπολογιστεί 175.000.000 δρχ., ενώ το συνολικό κόστος των αμοιβών προσωπικού ανήλθε σε 758.279.293 δρχ., σύμφωνα με τα ποσά που έχουν λογιστικά καταχωρισθεί στις καρτέλες των αναλυτικών καθολικών λογαριασμών.
* Οι υπάλληλοι του ΣΕΓΑΣ, Παναθηναϊκού Σταδίου, ΟΑΚΑ, καθώς και το ιατρικό προσωπικό, "διπλοπληρώθηκαν", διότι πληρώθηκαν και από την κύρια θέση τους, ασχέτως του εάν η "πρώτη" πληρωμή τους δεν εβάρυνε τον ελεγχόμενο προϋπολογισμό.
* Τα έργα συντήρησης και κατασκευής των αθλητικών εγκαταστάσεων δεν ανελήφθησαν από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, όπως είχε προβλεφθεί παγίως και ως εκ τούτου δεν τηρήθηκε η κείμενη περί εκτελέσεως δημοσίων έργων νομοθεσία, διασφαλίζουσα τη διαφάνεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
* Σε σχέση με το υλικό του ελεγχόμενου ΝΠΙΔ, μετά τη διάλυσή του οποίου καθίστατο περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου (ΓΓΑ), η σύνταξη Πρακτικού Ελέγχου και Παραλαβής του Ν.Π. ΚΟΕ -και ως εκ τούτου ο πλήρης έλεγχος αυτού- ήταν αδύνατη, λόγω κυρίως της διασκόρπισης του υλικού σε διάφορα στάδια, της παράδοσης του ραδιοτηλεοπτικού υλικού της ΕΡΤ Α.Ε., της παράδοσης του υλικού της Τελετής Έναρξης του Παναθηναϊκού Σταδίου στο Δήμο Αθηναίων και άλλων αιτιών, που αναφέρονται αναλυτικά στην έκθεση.
* Όσον αφορά την εκκαθάριση, δεν έλαβε χώρα η νόμιμη εκκαθάριση, σύμφωνα με τα άρθρα 72, 76 και 193 επ. ΑΚ, που εφαρμόζονται αναλόγως. Το προσωπικό που ορίστηκε για την εκκαθάριση του ΝΠΙΔ με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού προκύπτει ότι δεν προέβη στις υποχρεωτικές από το νόμο ενέργειες (απογραφή περιουσίας του ΝΠΙΔ, κατάρτιση τελικών οικονομικών καταστάσεων και δημοσίευσή τους, εξόφληση χρεών, είσπραξη απαιτήσεων κλπ.), διότι, καίτοι αναζητήθηκαν από την Ομάδα Ελέγχου, δεν προσκομίστηκαν τα οικεία έγγραφα. Η σύνταξη του οικονομικού απολογισμού από τον προϊστάμενο Οικονομικών Υπηρεσιών δεν περιείχε τις ανωτέρω πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί αν υποκαταστήσει τη σύνταξη ισολογισμών και απογραφής.
* Τέλος, σημειώνεται ότι παραμένουν εκκρεμείς υποχρεώσεις του Ν.Π. τόσο προς το ΙΚΑ, όπως προκύπτει από το Ε 30/11/29.09.2006 έγγραφο αυτού, όσο και για κυρίως φόρους και τέλη επί αμοιβών τρίτων, φόρο εργολάβων, ΦΠΑ και λοιπούς άμεσους και έμμεσους φόρους και τέλη, σύμφωνα με το πόρισμα της, από 21.11.2007, έκθεσης του οικονομικού επιθεωρητή.
Ποιο το ύψος της υπέρβασης;
Ειδικά στο κεφάλαιο του Γραφείου Τύπου και των δημοσιογράφων η σύμβουλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου κυρία Καββαδία σημειώνει ότι «η απόφαση, με την οποία εξουσιοδοτήθηκε (ως υπεύθυνος) ο Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος για περαιτέρω προσλήψεις, είναι μη νόμιμη, διότι τούτο δεν προεβλέπετο από τις καταστατικές του νομικού προσώπου υπουργικές αποφάσεις».

Σε τι ύψος, όμως, έφτασε η συνολική υπέρβαση; Για την... ταμπακέρα μιλάει με σαφήνεια ο Φώτης Κουρλαμάνης, επιθεωρητής του Υπουργείου Οικονομικών, στη δική του έρευνα. Από τις 5.180.626.000 δρχ., που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός της διοργάνωσης, το... μαλλί έφτασε τα 19 δισ. δρχ.
Το πιο μεγάλο σκάνδαλο, όπως επισημαίνει το enet.gr, είχε επίκεντρο τα εισιτήρια των αγώνων, αξίας 392.120.000 δρχ., για τα οποία ουδέποτε αποδόθηκε λογαριασμός από το ΣΕΓΑΣ (για ποσό 249.000.000 δρχ.) και την Κεντρική Οργανωτική Επιτροπή (142.620.000 δρχ.). Με απλά λόγια, δεν ειπράχτηκε ποτέ το αντίτιμο του συγκεκριμένου πακέτου των εισιτηρίων, τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στην κατηγορία των "δωρεάν", των διατεθέντων, δηλαδή, βάσει συμβατικών υποχρεώσεων με ξένες ομοσπονδίες και χορηγούς, ή για δημόσιες σχέσεις (άλλα 120.477.500 δρχ.).
«Ολο το αποδεικτικό υλικό μεταφέρθηκε εδώ και χρόνια σε αποθηκευτικούς χώρους στο Στάδιο (το παλιό) "Γεώργιος Καραϊσκάκης", από το οποίο μεγάλο μέρος μεταφέρθηκε πριν από δύο-τρία χρόνια σε άλλο αποθηκευτικό χώρο στα Μέγαρα και παρά τις προσπάθειές μας όλο αυτό το διάστημα δυστυχώς δεν βρέθηκε», ήταν ο προβαλλόμενος ισχυρισμός της διοίκησης του ΣΕΓΑΣ, ο οποίος δικαιολογημένα δεν κρίθηκε επαρκής.
Τι προτείνεται
Κατ' ακολουθίαν όσων εκτέθηκαν, προτείνεται ο καταλογισμός των δημοσίων υπολόγων, αρχομένης της διαδικασίας καταλογισμού δι' αποστολής φύλλων μεταβολών και ελλείψεων στους αναφερόμενους, αναλυτικά κατά δαπάνη, δημόσιους υπόλογους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.